Výcvik na Sportovním létajícím zařízení (Ultralight)
Průkaz Pilota ultralehkých letounů (ULL)
Předpoklady nutné k zahájení kurzu jsou dána předpisem UL3:
– Žák může být zařazen do výcviku v 15ti letech, průkaz pilota mu může být vydán v 16ti letech. U osob mladších 18 let se vyžaduje písemný souhlas obou rodičů nebo zákonných zástupců. Samostatné lety mohou být prováděny po dosažení věku 16ti let.
– II. třída zdravotní způsobilosti dle L1.
– Touha stát se pilotem
Průběh samotného kurzu:
Výuka se dělí na teoretickou a praktickou část. Obě jsou zakončeny závěrečnou zkoušku.
Teoretická výuka:
Teoretický výcvik se skládá ze 45 hodin intenzivní výuky leteckých předmětů jako jsou aerodynamika, mechaniky letu,stavby a konstrukce SLZ (sportovní létající zařízení),postupy UL1, UL2, UL3 atd.
Požadovaný rozsah teoretické výuky:
Aerodynamika a mechanika letu 8 hodin
Stavba a konstrukce ULL 8 hodin
Letecké předpisy, Postupy ULL 8 hodin
Letecká navigace 6 hodin
Letecká meteorologie 6 hodin
Motory, vrtule, přístroje 6 hodin
Spojovací předpis 3 hodiny
Celkem 45 hodin
Výuka probíhá formou interaktivních přednášek v učebně letecké školy v Mošnově. V případě potřeby lze tyto přednášky domluvit individuálně a popř. i v jiných prostorách. Část teoretické přípravy probíhá formou samostudia studenta s následujícími konzultacemi. Všechny učebnice, učební a navigační pomůcky jsou zahrnuty ceně a jsou studentovi k dispozici na začátku kurzu.
Praktický výcvik:
Před začátkem praktického výcviku je potřeba mít úspěšně ukončenou alespoň první část teoretického výcviku (21 hodin). Jednotlivé termíny letu se domlouvají vždy individuálně podle požadavků studenta. Velkou výhodou v tomto směru je místo působení naší letecké školy. Mezinárodní letiště Mošnov je udržováno celoročně a na rozdíl od menších travnatých letišť můžete využívat dráhu i v zimě.
Na internetu jsou k dispozici pravidelné zprávy o meteorologických podmínkách na letišti, které vyhodnocuje meteorolog letiště Mošnov, máte tak vždy přehled o situaci.
První let, který se provádí s instruktorem, je tzv. seznamovací let. Instruktor převede všechny základní situace jako je vzlet a přistání, seznámí Vás s ovládáním samotného letadla a poté budete mít možnost poprvé řídit letoun.
V následujících lekcích se naučíte provádět zatáčky o různých náklonech, klesavý a stoupavý let, pomalý let, let se vztlakovými klapkami a řešení nouzových situací, jako např. let s vysazenou pohonnou jednotkou.
Dále se procvičuje činnost na letištním okruhu a provedení vzletů a přistání.
Značná část výuky probíhá v prostředí mezinárodního letiště, student tedy má již od začátku výcviku možnost komunikovat s řízením letového provozu na profesionální úrovni. To pomáhá získat schopnost domluvit se rychle a bez problémů na větších a vytíženějších letištích, naučit se chápat provozní situaci příletů a odletů dopravních letadel a vyhnout se nedorozuměním ve vzduchu.
Dalším z velkých kroků je sólo let, kdy student poprvé letí sám a provádí let po okruhu a v prostoru.
Následuje série navigačních letů po ČR s instruktorem a poté i sólo navigační let.
Minimální nálet pro získání průkazu ULL je 20 hodin.
Je třeba poznamenat, že je to opravdu předepsané minimum a záleží pouze na schopnostech studenta. Proto je vždy lépe počítat s rezervou několika letových hodin.
Ukončení kurzu:
Po ukončení předepsané osnovy musíte absolvovat přezkoušení s vedoucím výcviku a poté budete připuštěni k závěrečné zkoušce s inspektorem. Inspektor provádí teoretickou zkoušku a závěrečný přezkušující let, který se skládá z prověření Vašich pilotních dovedností. Po úspěšném splnění tohoto letu obdržíte pilotní průkaz se zápisem „Pilot ULL“.
Cena: 79000,- Kč